maandag 19 maart 2007

Bouterse Vroeg Zelf Om Strafproces

Foto ANP

- Ingezonden -

Dat ex-dictator en NDP-voorzitter Desi Bouterse op 9 december ten overstaan van zijn partijgenoten heeft gepleit voor stopzetting van het 8 december-proces en opgeroepen tot “amnestie” voor de schuldigen en om een “waarheidscommissie”, mede om te komen tot “nationale verzoening”, is opmerkelijk.

Temeer daar Bouterse zelf heeft verzocht om een ‘justitieel onderzoek en eventuele vervolging’ inzake de decembermoorden en toegezegd dat hij daaraan ‘volledig zal meewerken’. Zo blijkt uit zijn brief van maandag 4 september 2000 aan de toenmalige procureur-generaal van de republiek Suriname, mr. Helouise Rozenblad.

Zoals bekend, is de verjaring van de decembermoorden in 2000 door het Hof van Justitie gestuit op aandringen van de nabestaanden van de slachtoffers van 8 december 1982. Het Openbaar Ministerie werd toen ook opgedragen onderzoek en vervolging te starten. Dit geschiedde nadat ruim 18 jaren, zowel onder het militaire bewind, als onder de verschillende gekozen regeringen, onderzoek naar het martelen en doodschieten van 15 vooraanstaande critici van de militaire dictatuur, was nagelaten.

Inmiddels is het gerechtelijk vooronderzoek afgerond en kan het strafproces binnenkort beginnen. Het is dan ook opmerkelijk dat de NDP-voorzitter in zo een principiële kwestie nu op zijn eerdere belofte lijkt terug te komen, temeer daar hij in zijn brief ook, merkwaardig genoeg, zijn hoop uitspreekt dat met de justitiële aanpak ook “het leed van de nabestaanden tot het verleden mag behoren”.

Bouterse schreef in zijn verzoekschrift aan PG Rozenblad onder meer:

Met betrekking tot de reaktie van leden van de Nieuw Front Coalitie bij mijn toelating tot lid van de Nationale Assemblee, de uitspraken van Nieuw Front Fractieleider Otmar Rodgers tijdens mijn afwezigheid bij die toelating in het college en de discussie die thans binnen de Nationale Assemblee wordt gevoerd over mijn deelname in de vaste DNA commissies, zie ik mij genoodzaakt U het verzoek te doen een justitieel onderzoek en eventuele vervolging te doen instellen naar o.a. de 8 december gebeurtenissen.

Wij hopen dat hierdoor politiek misbruik van deze zaak en het leed van de nabestaanden tot het verleden mag behoren. Hierdoor zal er uiteindelijk een halt worden toegeroepen aan het politiek bedrijven met deze issue en aan de oppositie tegen mijn rechtmatige toelating tot lid van De Nationale Assemblee. Tevens zal recht worden gedaan aan alle betrokkenen en de nabestaanden van die gebeurtenissen.

Het is dienstig U in herinnering te brengen dat tijdens twee voorgaande regeringsperioden waarin delen van de huidige regeringscoalitie hebben deelgenomen de mogelijkheid van een justitieel onderzoek van de zogenoemde ‘decembermoorden’ ruimschoots aanwezig was. Echter is nimmer daartoe besloten ondanks herhaalde verzoeken van ondergetekende, vanuit delen van de gemeenschap en vanuit de groep van nabestaanden van de slachtoffers van die gebeurtenissen. Er is in 1994 zelfs een motie door de Front Coalitie in De Nationale Assemblee ingediend en met algemene 48 stemmen aangenomen om tot onderzoek en eventuele vervolging over te gaan. Die motie is, helaas, nimmer ten uitvoer gebracht. Tijdens de afgelopen regeringsperiode is op mijn uitdrukkelijk verzoek aan President Jules Wijdenbosch, een commissie Waaldijk geïnstalleerd om te komen tot de best mogelijke vorm van het oplossen van deze hangende kwestie.

Helaas heeft de nu afgetreden President Wijdenbosch de voorstellen uit de commissie Waldijk nimmer ten uitvoer gebracht. Ik acht daarom thans de tijd aangebroken om via U en justitieel onderzoek en eventuele vervolging m.b.t. de 8 decembergebeurtenissen aan te vragen. Ik heb mijn beklag, om de lange weg, die artikel 4 van het Wetboek van Strafvordering m.b.t. het niet vervolgen van strafbare feiten, rechtsreeks tot U gericht opdat U kan bevelen dat dit onderzoek wordt ingesteld. Ik heb mij wel de vrijheid voorbehouden om overeenkomstig voormeld artikel een afschrift van dit beklag aan het Hof van Justitie te verzenden. Met de toezegging dat ik volledig zal meewerken aan het door mij zelf aangevraagd justitieel onderzoek van de 8 december 1982 gebeurtenissen, hoop ik (van) u ten spoedigste een reactie te vernemen...”

Ingezonden door Sandra van Lunteren

Geen opmerkingen: