dinsdag 6 maart 2007

Waarheid Blijft Onder Tafel


"Dat zal wel!"

door Brainwave

Er zijn twee afwijzende reacties gekomen op mijn stelling dat we alle revoluties geschiedkundig moeten respecteren en herdenken. Dus ook de ‘revo van Bouta’. Lees: “Toeval bestaat niet”. Toegegeven, die was gewoon een ordinaire, ondoordachte coup. Maar het neemt niet weg dat ze – misschien wel meer dan de Onafhankelijkheid – een ommekeer was in de Surinaamse (politieke) geschiedenis. Het is zelfs duidelijk dat Srefidensi de prelude was die vooraf ging aan de staatsgreep.

Hoe groots die coup was, weet ik niet. Ik was toen een verlate puber in Amsterdam. Ik weet wel dat mijn blanke schoolgenootjes mij plaagden met de volgende mop: "Weet je hoe je de macht grijpt in Suriname? Je pakt een sportvliegtuigje en gooit een paar rotjes naar beneden?"

Je lachte mee, maar het was de zoveelste denigrerende grap over je geboorteland, dat niet echt serieus meetelde en nog steeds niet – ook al is het zeventiende rijkste land ter wereld qua natuurlijke hulpbronnen. Het was bijna in die trant van die hinderlijke kinderrijm: “In Suriname zitten de poepvliegen op de ramen.”

Leuke mop voor wie niet het land was, maar bittere realiteit voor het Surinaamse volk, weet ik nu inmiddels na ruim tien jaar van remigratie. De ironie is dat de 15 decembermoorden weliswaar het symbool zijn geworden van herdenken van de mensenrechtenschending in Suriname, maar tegelijkertijd alle aandacht voor andere talloze tijdens het Bouterse-regime overschreeuwen. Eigenlijk mag het een wonder heten dat Suriname niet zo'n typisch Latijns-Amerikaans land is geworden met onophoudelijke guerilla’s, doodseskaders en intimidaties. Want er is onnoemelijk veel pijn geleden en voelen nog steeds heel wat etnische splintergroeperingen zich miskend in die pijn.

Er zijn tijdens het Bouterse-regime aardig wat smerige oorlogjes gevoerd, waarbij je echt niet zwart-wit kan spreken van pro- of contra. En hier wringt nou ook de schoen. In Suriname zeggen ze: ‘Niets dan goed over de doden’. Onder dit mom werd ‘Grote Zoon’ Fred Derby, de ‘enige overlevende’ van de slachting te Fort Zeelandia, in mei 2001 ten grave gedragen - alweer zes jaar geleden, mijn hemel waar blijft de tijd! Maar voor mij is Derby geheel niet als een ‘Grote Zoon’ heengegaan. Maar als een niet aflatende praatjesmaker die een belangrijk deel van de waarheid in zijn graf heeft meegenomen. Hij heeft te lang gedraald om zijn deel op tafel te gooien. Tja, en toen stond zijn hart ineens stil. Op het voetbalveld. Sportief, dat wel.

Maar ja, misschien zal in de hemel blijken – haha als ik er tenminste ooit beland – dat ik fout zit met deze opvatting. Want het kan natuurlijk ook zijn dat Derby wist waarvoor hij zijn land behoedde door dat stukje voor zichzelf te houden. In elk geval na tien jaar Suriname en mij als journalist de oren goed te luisteren hebben gelegd, is mijn conclusie dat vele prominenten zich aanvankelijk achter Bouterse hadden geschaard, maar zich uit de voeten maakten toen het te bloederig werd en de aarde te heet. Reken maar dat het Frontkamp gevuld is met figuren die Bouterse destijds hebben aangevuurd om de trekker over te halen.

Daarna zijn heel wat onderlinge yan patu’s – potjes – verdeeld. Ofwel gewoon de corruptie, waarbij Surinaamse politici meer boter op hun hoofd hebben dan de Nederlandse productie jaarlijks aankan. Let op mij woorden: de waarheid zal nimmer boven tafel komen in Suriname. Waarom niet? Omdat de huidige politieke elite daar totaal geen behoefte aanheeft. En Bouterse verdwijnt niet achter de tralies. Niemand trouwens.

Stukje bij stukje zal de waarheid met ‘Grote Zonen’ ten grave worden gedragen of gecremeerd. Hierdoor blijft nationale verzoening uit en rest alleen verbittering en versplintering. Bovendien is het de vraag hoe serieus Suriname zichzelf in deze kwestie neemt. De rechterlijke macht telt momenteel pak hem beet tien actieve rechters. Ongeveer evenveel als toen ik er in 1993 was voor een ‘herkennismaking’! Terwijl er zo’n 50 nodig zijn voor een ‘redelijke’ rechtsgang. Lees: ‘Ik kan in mijn land geen recht halen’.

Ik weet in geval het mijne ervan: Suriname en zijn ‘Surinamers’ willen helemaal niets opgelost krijgen. Dat is inherent aan het ‘man, no span, laat maar, no fur mi ede’-mentaliteit of die van ‘tap yu sen’, ofwel hou de vuile was binnen. Maak niet uit hoe muf de boel wordt. Zolang er een stevige oceaanpassaat waait, hebben we er niet zoveel last van. U weet wel: winti e way, no wan sma e pay. We spreken dus het volgende af: Iwan Brave heeft gelijk tot het tegendeel bewezen wordt. En Nederland moet ernstig in overweging nemen, hoe lang nog deze poppenkast te sponsoren.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

We moeten de staatsgreep herinneren voor wat het was: een greep naar de macht. De suikerpot lonkte voor menig Surinamer, en doet dat nog steeds.
Mijn ouderhart ziet een tiener die met te veel verwachtingen en te weinig bagage uit huis is gegaan, rechtstreeks overgeleverd aan de regels van het straatleven. Kon hesi baka onder moeders paraplu! Of ruim je huis op, want de oranje geldkraan gaat toch echt een keer dicht.

Jim.

Anoniem zei

Wel man en paard noemen, Iwan: "reken maar dat het Frontkamp gevuld is met figuren die Bouterse destijds hebben aangevuurd om de trekker over te halen." Wie dan?
Ook intrigerend is je zekerheid dat het proces tegen Bouterse niets zal opleveren. Mijn instinct zegt hetzelfde, maar waar ik behoefte aan heb is een analyse: wie (binnen het Front) houdt dit proces tot dusver tegen en waarom precies? Daar zou ik héél graag een goed stuk over willen lezen!

Brainwave zei

Hi Jeroen,

Ik heb nog nauwelijks die coke van mijn nek en je wilt nu al weer dat ik iets nieuws op mijn nek haal. Bovendien zijn mijn vrouw en kinderen nog in Paramaribo. Ik heb er even genoeg steeds mijn nek te moeten uitsteken. Ook het openlijk praten over mijn verslaving moet je als zodanig zien. Alleen als we erover durven te praten, kunnen bepaalde problemen echt aangepakt worden. Deze weblog is mijn manier iets voor Suriname te doen.
Maar in elk geval ex-minister Ronald Assen en ex-vice-president Jules Ajodhia hebben een prominente rol gespeeld in de Volksmilitie. Hou me ten goede, maar Ajodhia had zelfs een bijnaam "Prins... nog wat", die duidde op zijn vurige hielenlikkerij bij de militairen. Maar dat ben ik even vergeten. Maar ik zal binnenkort meer namen noemen. Feit is Jeroen, dat de onderlinge banden in het kleine Paramaribo dusdanig verweven zijn; dat het een Gordiaanse knoop is.

Anoniem zei

Ik kan maar een ding zeggen, kom hoe gek dat ook moge klinken tot rust.

Anoniem zei

......plantage Esthersrust?

Enfin,
Ik keek vorige week naar die reportage op tv. over de behoefte aan waarheidsvinding onder Surinamers inzake 8 december. Volgens de getoonde peiling kan de helft van de ondervraagden het niets schelen wat er toen is gebeurd.
Tragisch en moeilijk te geloven. Het was toch niet zomaar iets? Het is de angst die regeert.

Jim.

Anoniem zei

Jim,
dit land heeft een probleem met haar eigen waarheid onder ogen te zien. Ons kent ons, en bouterse blijft invloedrijk. Ik zou die peiling van IDOS niet zo serieus nemen de directeur is in het kamp Bosje dus allemaal maatjes natuurlijk! Maar ik begrijp je gevoel wel, ik was ook ziek van het beeld, leek wel een docudrama!
Bye the way Iwan, check het boek Je bent er een of je kent er een! over een ADHD-er die het als volwassene ondekt. Ga maar liever niet aan de Retaline, neem visolie

Anoniem zei

De toestand in Suriname doet mij een beetje denken aan "Van oude mensen de dingen die voorbijgaan". Allemaal oude mensen in de regering, die iets te verbergen hebben en geen voordeel hebben bij de waarheid. Wel bij het versluieren ervan.

Zolang de oude elite nog leeft en de invloed van de gevestigde handelsfamilies blijft zoals hij nu is - en die is GROOOOOT - is er weinig tot geen kans op het lichten van zelfs maar een tipje van de sluier.

Zolang de politieke partijen afhankelijk blijven van de sponsoring van deze handelsfamilies, blijft de beerput gesloten - al stinkt ie bij tijd en wijle behoorlijk. Zelfs Bouterse durft de deksel niet te lichten!

En ja - ik teken af met anonymous, want ik woon en werk in Suriname.

Anoniem zei

Ai Iwan boi, fa
heel blij je e-blog te zien, je bent steengoed mi mati. Volg je al en week, en van genoten. En dit stuk , ga je (nu weer) negatief met dit stuk, dat doet je innerlijke niet goed, cynisme, pessimisme, zelf de gebruikelijke arrogantie van de Nederlandse media? 'niets komt aan het licht en geen gerechtigheid' is de gangbare mening hier in pessimistisch P'bo. Ik denk gewoon zo: het komt terecht, 'Bouta ends up in jail, not in the presindential palace'.

Hey Iwan er stond gisteravond een prachtig ingezonden stuk van Drs.Eddy Monsels in DeWest, over Surinder Rambocus en zijn mislukte coup van precies 25 jaar terug morgen zondag 11 maart. Look it up, en misschien meer te halen in de archieven. Zelf woonde ik bij alle drie dramas in hartje Paramaribo, 25feb80, 11mrt82, 8dec82, resulteerde alleen maar in zoveel verloren jaren voor Suriname.

Victor

Anoniem zei

Eén persoon uit het Front die er zeker bij was is Gilds(Pedofiel en leugenaar)..die later minister is geworden van Justitie....
Jesserun, die hypocriet. Derby, die 15 lui die doodgeschoten zijn..JA die waren er allemaal bij. Stonden allemaal klaar om een vinger in de pap te krijgen...en niet te vergeten Nederland die het geweer in de handen van Bouterse heeft gedrukt en daarna hun snor!!